Impressziók

Az Új Művészet nyári dupla számában (2018/7) jelent meg egy hosszabb kritikám az Impressziók – Monet-tól Van Goghig, Matisse-tól Warholig című MODEM-es kiállításról, amelyen 2018. szeptember 21-én (péntek) 16 órától tárlatvezetést is tarthatok az érdeklődőknek. 

A kritika felütése: „Nagyszabású kiállítás, impozáns névsor, magas elvárások. A stílusok tekintetében szélesebb merítést sejtető alcím ellenére az Impressziók A/3-as lapra nyomtatott, s összehajtás nélkül plakátként is kiválóan funkcionáló meghívója és a bejáratnál olvasható falszöveg azt ígérik, hogy »a kiállítás az impresszionista törekvéseket, illetve az azt megelőző, majd folytató művészeti irányokat vonultatja fel«.

Eszerint Simona Bartolena és Süli-Zakar Szabolcs kurátori koncepciójának kiindulópontja az a közismert belátás, hogy a festészetben az impresszionizmus a XIX. század legnagyobb hatású irányzata, s egyben a modern művészet első jelentős – szemléletváltásból fakadó festészettechnikai megújuláson alapuló – forradalma, így tehát kiváló szervezőelvül szolgálhat egy ismeretterjesztő célzatú tárlaton. Kérdéses ugyanakkor, hogy egy alig több mint félszáz munkát felvonultató válogatás képes-e érthetően, bakugrások nélkül és szakmailag hitelesen kontextualizálni a központba helyezett korstílust, megmutatni annak tényleges előzményeit, valamin hatását, eredményeinek lecsapódását a későbbi művészetben.

Vajon kielégítő hátteret biztosít-e egy ilyen sokat ígérő vállalkozáshoz a Dél-afrikai Köztársaság legvirágzóbb metropoliszában található Johannesburgi Művészeti Galéria gyűjteménye, amelyből hasonló léptékű anyagot korábban nem tettek közkinccsé európai kiállítóhelyen?”

Impressziók a MODEM-ben